Mit is jelentsen ez egy nő számára, aki hajlamos saját magát a külvilág tükrén át meghatározni? A nagy gonddal, hosszú órák kemény shopping munkával összeválogatott, egyedinek vélt darabok ócska utánzatok? Nincs különlegesség, nincs másság, nem létezik egyéni ízlés? Egyek vagyunk a sok közül? Vagy kijelentő módban… egy a sok közül.
A ruha nem tesz minket különlegessé. E szomorú kijelentés, amelynek tudatosodása nők millióit tudná megríkatni, egyszerű tény a bevásárlószatyrok tömkelegeit cipelő hímnemű rabszolganépség körében, akik a nemes cél érdekében életük számos hasznos (értsd futball, autó, stb, nézőpont kérdése) dologgal tölthető óráját áldozzák fel.
De mi is a divat varázsa? Miért érzünk késztetést magunkban arra, hogy beszerezzünk mindent, ami éppen trendi, ami jól áll(na), annak ellenére, hogy ruhásszekrényünk telve teljes mértékben hordható ruhadarabokkal?
Jöjjön mondjuk egyik lehetséges válaszként a biológia. Bárhogy is vesszük, programozva vagyunk. Mit találnak vonzónak a férfiak, mit a nők? Míg a nők delejesen vonzódnak a társadalmilag elismert, hatalommal bíró alfa-hímek iránt, addig a férfiaknak a külcsín a legfontosabb. Egy férfi lehet akár olyan ronda is, mint egy varangyos béka, de ha sikeres, jó fellépésű, tekintélyt parancsoló, akkor vonzódnak hozzá a nők, mint mézhez a legyek.
Ellenben egy nőnek társadalmi szempontból átok lehet csúfsága, nem megfelelő szocializálódása. Muszáj fenntartania neki egy bizonyos szintet: hamar berágja magát a személyiségbe a megfelelni vágyás.
Ez már az ókori Egyiptomban is megfigyelhető volt: a társadalmi emelkedéssel együtt járt a ruházkodás megváltozása. Aki adott magára, az az egyszerű, áttetsző, hálóingre emlékeztető ruhadarabot ráncolt, rakott kötényviseletre cserélte. Gyakori volt a parókaviselet is, amit rövidre nyírt hajra húztak rá, módosabb férfiak körében az álszakáll dívott. Ha már a fejeknél tartunk, az ókori görögök előnyben részesítették, ha fedetlen fővel járhattak, csupán utazáskor került a fejükre lapos, kerek, karimás nemezkalap, vagy bőr/nemezsapka). A karperecek, gyűrűk, nyakláncok és egyéb ékszerek valamennyi ókori nép körében gyakoriak voltak: aki meg engedhette magának, az hordta, aki nem, az meg olcsó anyagokból leutánozta.
Na de mi a helyzet a „sötét középkorral”? A kezdeti időszakban eljött a nők számára a „begubózás” időszaka: a testükből semmit szabadon nem hagyó, bokáig érő, övvel összefogott ingruha lett a dress code, amelyet fejükre húzott fátyollal vagy köpennyel tetéztek. Ha egy csintalan gyerek gondolva egyet lerántotta volna a fejviseletet, előtűnt volna a hagyomány szerint hosszúra növesztett haj.
Pár évszázaddal később szintén dús hajkoronával rendelkeznek a nők… na de a sajátjukkal? A természetes hajból vagy gyapotból készült vendéghaj nagy népszerűségnek örvendett a barokk és rokokó korában- élősködők ide vagy oda. Pazar ruhához pazar hajkorona illik, miért is rontaná el bárki az összhatást, ha megengedhet magának egy műremekbe szabott, a pisai ferde torony magasságával (de nem a dőlésével!) vetekedő frizurát?
Flaviana Matata, a 2007-es év egyik nagy befutója számára ez már nem fontos. A tanzániai modell, aki olyan divattervezők kifutóin fordult már meg, mint Alexander McQueen (R.I.P.), vagy Vivienne Westwood, kopaszon is képes hódítani.
Vagy vegyük magát Viviennet: az excentrikus divattervezőnő sohasem számított átlagosnak, mindig a saját feje után ment, külön kis világot kreálva magának.
Sugárzik belőle a magabiztosság, az életöröm, az erotika. Hogy miért? Valószínűleg ő is rájött a titokra, amelyet sokra becsült kolléganője, Coco Chanel foglalt szavakba, megszívlelendőül ajánlva minden nőnemű lénynek:
“A divat első számú parancsa, hogy érezzük jól magunkat a viselt ruhában. Nincs stílustalanabb nő annál, mint aki bizonytalannak érzi magát a ruhájában.” – Chanel.
Magyar modellek: Bednárik Nikoletta, Fülöp Olívia, Takács Tímea, A. Zsanett, Katona Ágnes, Grócz Noémi, Bálint Dóra, Gyalus Dorina, Ládi Réka, Kincses Nikolett, Pápai Gabriella, Adrienn Blocosz, Kiss Alexandra, Berczeli Dorottya, Kelemen Ágnes, Szendrey Barbara, Matusek Vivien, Tóth Tamara, Agárdi Ildikó, Lőrincz Ágnes, Kollár Dea, Dienes Elizabeth, Stverteczky Fanni, Solti Hanna, Marrosán Lívia, Tóth Eszter Eliza, Lizák Tímea, Balya Viktória, Káté Hajnalka, Romhányi Éva, Barna Nikoletta, Szórádi Alexandra, Szentesi Márti, Erdei Nikolett, Iski Eszter, Bagóczky Krisztina, Papp Loretta, Bohács Alma, Csorba Melitta, Radevszki Anita, Péter Fanni, Málinger Daniella, Burda Orsolya, Balogh Adrienn, Stift Dalma, Sebők Tímea, Lakatos Dorina, Csákóy Eszter, Borsos Imola, Bot Réka, Kovács Szimonetta, Kiss Erika, Dézsi Orsolya, Farkas Fanni, Szula Gabriella, Anita Kruzlics, Zsigmond Csilla, Sályi Nikoletta, Monika Kocsis, Kégl Zsófi, Szabó Alexandra, Uzonyi Anna, Komár Kitty, Sibel Akmaz, Natália Tóth, Jenei Viktória, Gyurkovics Fruzsina, Fanni Szibilla, Kánya Adrienn, Farkas Henrietta, Kovács Linda, Molnár Bianka, Mészáros Claudia, Pintér Tímea (Pannus), Csizmadia Tímea, Kovács Anita, Móri Nikolett, Kispál Eszter, Kaposi Judit, Bali Gina Judit, Andor Boglárka, Kropok Zsanett, Gál Kitti, Pusztai Klaudia, Böröcz Alexandra, Herczog Roxana Jennyfer, Laczkó Gabriella, Varga Enikő, Laboda Brigitta, Pintér Kitti, Hornyák Tia, Petrőcz Nóra, Horváth-Szeder Zsófia, Vanessza Fikner, Lugosi Alexandra, Somoskői Katalin, Illyés Helga, Párkányi Virág Anna, Gáspár Rebeka, Vargha Olivia, Szűcs Réka, Vágner Tímea, Polgár Dorottya, Derbák Anita, Ludányi Lili, Ferenczik Andreea, Pankotai Dóra, Farkas Noémi Csilla, Tóth Diána, Zámbó Betsabé, Veres Krisztina, Kovács Klaudia, Vargha Beáta, Béki Dorina, Biró Ramóna, Vivien Varga, Zöld Viktória, Tóth Ágnes, Mészáros Lili, Cseke Bianka, Polák Barbara, Torkos Eszter, Bodnár Babett, Szilágyi Nóra, Börcsök Viktória, Hermann Lúcia, Miszlay Betti, Szabó Magdolna, Bándi Emese, Nagy Eszter, Borossa Katalin, Osztos Bianka, Kovács Barbara, Kiss Dóra, Rózsás Tímea, Balogh Réka, Bán Alexa, Bádoki Bettina, Bötös Lilla, Ferenci Bettina, Kiss Alexa, Szandra Gyarmati, Hegedűs Petra Nóra, Almádi Szilvia, Takács Tímea, Molnár Böbi, Lehoczki Mariann, Nagy Vivien, Hajda Eszter, Aranyi Natália Hanna, Deák Zsuzsa, Tatai Krisztina, Viktória Nádasdi, Vita Beatrix, Mészáros Barbara, Zsófi Haág, Papp Barbara, Ádám Györgyi, Tóth Melinda, Nagy-Mányok Ildikó, Gagyi Henrietta, Tóth Ramóna, Griff Panna, Vincze Lili, Szabó Réka Xénia, Tóth Fanni, Bajkai Nikoletta, Szeles Judit Csilla, Varga Rita, Barna Regina, Abraham Ottilia, László Anna, Nagy Bernadett, Jakab Fruzsina, Gingerella Mia, Henrietta Papp, Halmágyi Petra, Keszeli Nikolett, Sági Evelin, Hegedűs Noémi, Sara Heltai, Hoang Anett, Szabó Saci, Laurik Orsolya, Teleki Barbara, Radovics Rita, Sóki Ingrid, Vígh Rita, Mózes Bernadett, Rente Alexandra, Meyer Eszter, Márta Farkas, Parry Andrea, Papp Dorottya, Vuchetich Anna.
Modell oldalak 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 09 08 07 06 05 04 03 02 01. További modellek itt.