A nők és a pornó

A szexualitást nyíltan megmutató filmek megjelenésük óta folyamatos vitákat kavarnak: van-e létjogosultságuk, indokolt-e a szexualitás – esetenként explicit – bemutatása, milyen fényben mutatja be a nőket, és mi nők hogyan viszonyulunk hozzá.


Feminizmus? – A feminizmus hívei úgy gondolják, a pornó erőszak a nőkkel szemben, a nőket megalázza, lealacsonyító helyzetbe hozza a pornófilm, így a férfiak alárendeltjei lesznek. Mindezzel csupán az a probléma, hogy az egész estés pornófilmek – és az ezzel foglalkozó feminista elméletek – megszületésekor ez nem feltétlenül volt így. A hetvenes évek egész estés pornófilmjeiben a nő úgy volt főszereplő, hogy alanya, nem tárgya volt azoknak. A „pornó-forradalmat” elindító, évekig hatalmas port kavaró filmben, az 1972-es Mély torokban a női kielégülés áll a középpontban – még ha elég ambivalensen is.
A főszereplő kétségbeesetten próbálkozik, míg egy doktor rá nem jön problémájának forrására, miszerint csiklója a torkában helyezkedik el, ezért az lesz tehát a legjobb számára – és nem kevés férfiénak is -, ha az orális szexet gyakorolja minél többet. Ezzel a filmben legitimálták is az orális szexet, igaz ahhoz, hogy ez által a nő kielégüljön, először a férfinak kell örömet szereznie. A női alárendeltség szempontjából ezen a ponton támadható a film, de ha jobban belegondolunk, akkor ez nem így helytálló, hogy mindkét félnek jó legyen, hiszen az egészséges szex a kölcsönösségen alapul.
Elfogadhatatlan – A nők számára azért lehet elfogadhatatlan a pornófilm, mert nem tudnak azonosulni a női főszereplővel. A szex a nők számára nem csak úgy történik, ahhoz valamiféleképpen (és szó szerint is) meg kell nyílniuk, hiszen egy másik test saját intim szférájukba való befogadásról van szó. Az Alice in Wonderland című és tartalmú pornó remake főhőse a film során járja be azt az utat, ami egy ilyen intim megnyíláshoz szükséges, és végül csak a számára megfelelő férfival jön létre az aktus. Másokat beengedni sokkal nehezebb az intim szféránkba, mint másokéba behatolni, ahogy azt a férfiak teszik a szex által. Így hogyan is tudna bárki is azonosulni azzal, aki minden további nélkül, bárkivel képes ily mértékű intimitásra. A férfinak ezzel szemben ez egyfajta győzelemnek minősül a női nem felett, ő újra meg újra átlép abba bizonyos intim zónába, ahova egy nő engedélyezte a belépést.
A szexfilmek hajnalán a készítőknek tehát még fontos volt, hogy valamilyen módon be tudjanak illeszkedni a mainstreambe, és olyan filmeket készítsenek – ha nem is túl nagy sikerekkel -, amelyeknek van művészi értéke. Ezeket a filmeket elsősorban szórakoztatásra szánták, és csak úgy mellesleg megtűzdelték némi pornográfiával. A közös bennük, hogy a főszerepben a nő állt, a női test, és nem magalázása és lealacsonyítása.
A filmtörténelemben ez a korszak volt az amely a legtöbbet foglalkozott a nők kielégülésével és annak bemutatásával, mivel míg a férfi orgazmust elég könnyű volt szemléltetni, addig a nőit már annál nehezebb. Filmes megoldások egész tárháza született a probléma megoldására tűzijáték, rakétakilövés és hasonló szemléltetési módokkal. Azóta persze ez a hagyomány megszűnt, a hangsúly a szexre tevődött át, míg a történetek egyáltalán nem hangsúlyosak, sőt gyakran nincs is. Mégis emberek milliói nézik még most is a pornófilmeket, köztük nők is, mivel nincs is annál izgalmasabb, amikor az ember az ismeretlennel találkozik.