Marozsán Erika 39 évesen is ledobja ruháit

Csak 60 éven felülieknek! Egy ilyen ajánlást bizonyára sokan bántónak éreznek, de aki még nem érte el ezt a szép életkort, és úgy nézi meg a Kaland című új magyar filmet, valami hasonló fog megfogalmazódni benne.
Ha tévéjáték lenne, az év legjobbjai közt lehetne említést tenni róla, de mivel moziban vetítik, igenis fel szabad hívni a figyelmet arra, hogy nem oda való. Háztetőre sem vitték fel a kamerát a tágabb perspektíváért, bár így is bravúros, ahogy azt a néhány Szabadság-hídi autókázást megoldották. Elvileg nem zavaró, hogy a cselekmény 80 évvel ezelőtt játszódik, gyakorlatilag viszont fényesen csillognak a Demszky-golyók.
A kamaradarabos dramaturgia még nyomasztóbbá teszi az amúgy sem oldott légkört, de nagyon hiányzik az ellenpontozás. Kádár professzor (Gerd Böckmann, 64) erősödő klinika birodalmát jobban kellett volna hangsúlyozni, mert akkor az amúgy pompás német színésznek nem kellett volna ennyi klasszist erőltetni a játékába. Sebaj, ilyen a mi ezer sebből vérzőfilmgyártásunk.
Azt látjuk, ami kivitelezhető. A történet túlnyomó részét kitevő színfalas jeleneteknél a megfelelő parketta megfelelő nyikorgására is ügyeltek, az utószinkron pedig drámaibb, és jelentőségteljesebb, mint ahogy azt a színészi játék láttatja. Talán a házinénit alakító Tőröcsik Mari (75) szinte szöveg nélküli mellékszerepe érzékelteti legjobban, hogy az igazi dráma a lencse másik oldalán keresendő. A filmes mizéria miatti kesergésnek persze annyi távlata sincsen, mint az éjszakai Szabadság-hídnak Demszky-golyókkal. Szemet hunyunk, és arra gondolunk, szeretjük Márait.
A kassai világpolgár vajon mit szólna ehhez a feldolgozáshoz? Bizonyára, megjegyezné,  Marozsán Erika tökéletes választás volt a öregedő professzor még fiatalnak mondható  feleségének szerepére. Békebeli szépsége a komor film fénypontja. Érthető, hogy a  nyitányban a nézők előtt száll ki a fürdőkádból anyaszült meztelenül. Erika 39 évesen is  gyönyörű, bár nem olyan kacér, mint A szomorú vasárnapban.
Egyetlen szeretkezés nem sok, annyi sincs a Kaland című filmben, pedig Márai sem  haragudna, ha minden néző láthatná, milyen érzéki vadmacska a hősnője. A rendező Sipos József viszont drámát akart, méghozzá nyomasztó drámát, és semmi szexet. Mintha szándékosan akarta volna elkerülni, hogy túlságosan felizguljon a közönsége. A hatvan éven felüli közönsége.